Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening

Programma 7 Sociaal Domein

Bedragen x € 1.000

Begroting 2024

Begroting 2024            na wijziging

Realisatie 2024

Verschil - incidenteel

Verschil - structureel

Lasten

-69.293

-81.850

-80.291

1.717

-158

Baten

18.297

26.325

26.333

9

0

Saldo

-50.996

-55.525

-53.958

1.726

-158

Dotatie/beschikking reserves

181

452

387

-65

0

Saldo na bestemming

-50.815

-55.073

-53.571

1.660

-158

Bij programma 7 sociaal domein is een voordeel (voor bestemming) zichtbaar van € 1.726.000.
Dit bestaat uit een voordeel aan de lastenkant van € 1.717.000 en een voordeel aan de batenkant van
€ 9.000. De belangrijkste over- en onderschrijdingen op de lasten en baten worden hieronder verklaard.

Daarnaast is er een lagere onttrekking uit de reserves zichtbaar van € 65.000. Het beschikbare gestelde bedrag van € 65.000 voor een tweede locatie KinderOpvangStimuleringsplek (KOS) bleek in 2024 nog niet nodig te zijn omdat de locatie door omstandigheden pas per 2025 beschikbaar bleek. Daarom is het bedrag teruggevloeid naar de reserve sociaal domein.

De kosten begeleiding statushouders zijn € 144.000 hoger uitgevallen doordat er meer statushouders hebben deelgenomen aan inburgeringstrajecten op basis van de voorlopige cijfers 2024 van de Dienst. De baten zijn € 299.000 lager uitgevallen doordat de specifieke uitkering voor een groot deel naar de balans is verplaatst in afwachting van de definitieve cijfers 2024 van de Dienst. Pas dan wordt de verrekening gemaakt.

De uitvoering van de plannen van aanpak voor de slachtoffers toeslagenaffaire zijn op € 115.000 uitgekomen. Bij Berap II was een gemeentelijk budget van € 100.000 als voorfinanciering opgenomen. Hierdoor is er aan de lastenkant een geringe overschrijding. Deze kosten worden bij het rijk gedeclareerd en tonen als afwijking bij de baten.

De kosten van de opvang Oekraïense ontheemden zijn uitgekomen op € 6,2 miljoen, dat is € 652.000 lager dan geraamd. De declaratie bij het rijk is eveneens lager voor een vergelijkbare omvang.

Het structurele restantbudget sociaal domein is per 2025 ingezet als dekking, en valt daarom in 2024 eenmalig vrij. Dit levert een voordeel van € 410.000.

Bij Berap II zijn de prognoses van de Dienst als ramingen opgenomen voor de lasten van de Participatiewet, de WMO en de Jeugdwet. De voorlopige cijfers 2024 van de Dienst tonen een voordeel ten opzichte van deze prognoses van € 1,3 miljoen. Dit bestaat uit de volgende componenten:
- lagere lasten inkomensregelingen van € 164.000 vanwege te hoog begroot
- hogere lasten arbeidsparticipatie van € 114.000 vanwege hogere instroom
- niet geraamde baten van € 108.000 vanwege Europese subsidie arbeidsparticipatie
- lagere lasten huishoudelijke hulp van € 304.000 vanwege te hoog begroot
- niet geraamde baten van € 105.000 vanwege terugvordering bij een zorgaanbieder in verband met onrechtmatige declaratie
- hogere lasten WMO-begeleiding van € 172.000 vanwege meer gebruik van individuele begeleiding
- lagere lasten dagbesteding van € 133.000 vanwege daling aantal cliënten
- lagere lasten jeugdhulp zonder verblijf van € 135.000 vanwege te hoog begroot
- lagere lasten jeugdhulp met verblijf van € 155.000 vanwege te hoog begroot.

Het overschot van de decentralisatieuitkering Beschermd Wonen wordt door SDF verrekend met de Friese gemeenten. Deze bate was geraamd op € 354.000 en is uitgekomen op € 855.000, dus een voordeel van afgerond € 500.000.

De maatschappelijke opvang en vrouwenopvang loopt via centrumgemeente Leeuwarden. Ook hier is sprake van een decentralisatieuitkering waarvan het overschot de afgelopen jaren werd verdeeld over de Friese gemeenten. Echter dit voordeel neemt de laatste 2 jaar aanzienlijk af. De bate is € 120.000 lager dan geraamd. Dit is een structureel effect.

Deze pagina is gebouwd op 05/21/2025 15:16:12 met de export van 05/21/2025 10:40:17