Bedragen x € 1.000 | Begroting 2024 | Begroting 2024 na wijziging | Realisatie 2024 | Verschil - incidenteel | Verschil - structureel |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | -4.297 | -5.557 | -5.699 | -142 | 0 |
Baten | 852 | 948 | 1.166 | 219 | 0 |
Saldo | -3.446 | -4.609 | -4.532 | 77 | 0 |
Dotatie/beschikking reserves | 0 | 233 | 233 | 0 | 0 |
Saldo na bestemming | -3.446 | -4.376 | -4.299 | 77 | 0 |
Bij programma 1 Bestuur en Ondersteuning is per saldo een voordeel (voor bestemming) zichtbaar van € 77.000. Dit bestaat uit een nadeel aan de lastenkant van € 142.000 en een voordeel aan de batenkant van € 219.000. De belangrijkste over- en onderschrijdingen op de lasten en baten worden hieronder verklaard.
De hogere lasten worden met name veroorzaakt door een hogere personele kosten en de extra lasten als gevolg van meer reisdocumenten VOG aanvragen en rijbewijzen.
De hogere baten zijn het gevolg van een vrijval van de voorziening pensioen (voormalige) wethouders van afgerond € 95.000. Dit heeft te maken met een actualisatie van de pensioen-voorziening als gevolg van een personele wijziging.
Ook zijn er gedurende 2024 hogere baten van € 84.000 als gevolg van meer reisdocumenten VOG aanvragen en rijbewijzen verstrekt dan waarmee rekening is gehouden bij het opstellen van de begroting. De extra lasten worden hierdoor gecompenseerd door hogere baten.
Bij de ontwikkellijnen hebben we te maken met hogere baten van € 52.000, dit betreft een vergoeding / cofinanciering Uitvoeringskosten Regiodeal en een terugbetaling na afronding SEAP fase 1.