Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening

Programma 3 Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Bedragen x € 1.000

Begroting 2024

Begroting 2024            na wijziging

Realisatie 2024

Verschil - incidenteel

Verschil - structureel

Lasten

-10.251

-10.602

-9.794

808

0

Baten

135

678

1.038

359

0

Saldo

-10.117

-9.923

-8.756

1.167

0

Dotatie/beschikking reserves

1.069

943

1.025

82

0

Saldo na bestemming

-9.048

-8.980

-7.731

1.250

0

Bij programma 3 Verkeer, Vervoer en Waterstaat is een voordeel zichtbaar (voor bestemming) van
€ 1.167.000. Dit bestaat uit een voordeel aan de lastenkant van € 808.000 en een voordeel aan de batenkant van € 359.000. De belangrijkste over- en onderschrijdingen op de lasten en baten worden hieronder verklaard.

Het budget voor schelpenpaden van € 249.000 is door weersinvloeden in 2024 niet gebruikt. Dit geldt ook voor het budget van € 69.000 voor het baggeren van de haven in Ried. Via resultaatbestemming wordt voorgesteld dit mee te nemen naar 2025.

Er is sprake van hogere onderhouds- en degeneratiekosten van € 159.000 bij de post Wegen.
De onderschrijding van de lasten van gladheidsbestrijding ad € 64.000 is ontstaan door een gunstige afrekening van de dienstverleningsovereenkomst Reiniging door minder variabele kosten. De kosten vegen en reinigen zijn € 67.000 lager uitgevallen door minder lasten op uitbestede werkzaamheden dan begroot. Door het tekort aan interne capaciteit en daarnaast aan menskracht bij de uitvoerende aannemers (met name in de uitvoering, maar ook in de werkvoorbereiding) is er een voordeel van € 165.000 bij de post Civiele kunstwerken.

De lagere lasten Afwatering kanalen, vaarten en sloten van € 465.000 worden grotendeels veroorzaakt door verrekening met de ontvangen bijdrage van het Wetterskip voor overdracht stedelijk water. Hierdoor kon een lagere storting aan de voorziening plaatsvinden.

De hogere baten op de post wegen van circa € 145.000 zijn veroorzaakt door de niet begrote vergoeding voor werkzaamheden en inzet van personeel in verband met degeneratiekosten. Daarnaast is er sprake van een niet begrote bijdrage (watergangen) van het Wetterskip van circa € 126.000.

Er heeft een hogere onttrekking aan de bestemmingsreserve openbare verlichting vanwege hogere lasten openbare verlichting (inhaalslag vervanging).

Deze pagina is gebouwd op 05/21/2025 15:16:12 met de export van 05/21/2025 10:40:17