Programmaverantwoording

Programma 5 Onderwijs

  • We voeren een locatieonderzoek uit voor de nieuwbouw AMS en De Kabas. Daarbij worden geschikte locaties voor de clustering van beide scholen onderzocht.

Het locatieonderzoek is afgerond. De gemeenteraad heeft gekozen voor locatie Bloemketerp.

  • We gaan een nieuw integraal huisvestingsplan onderwijs opstellen voor de periode 2025-2028.

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) bereidt een wetsvoorstel voor in het kader van een Integraal Huisvestingsplan (IHP). In een eerste advies heeft de Raad van State aangegeven dat het wetsvoorstel nog niet voldoet. Naar verwachting zal de wet per 1 juli 2026 inwerking treden. Vooruitlopend op de nieuwe wetgeving IHP zullen wij in 2025 starten met het proces voor de herziening van het IHP.

  • We financieren een naschools aanbod van sport- en cultuuractiviteiten voor jongeren van het voortgezet onderwijs door met het project ‘Rijke schooldag’ het aanbod op en rondom scholen naar jongeren te brengen.

Op alle scholen voor voortgezet onderwijs is nu beweegaanbod, de zogenaamde beweegpauze. Dit wordt bekostigd uit de NPO middelen.

  • De middelen uit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) zetten we in om de samenwerking tussen onderwijs, opvang, sport, cultuur en zorg te versterken en uit te breiden, door met vertegenwoordigers van kinderopvang en onderwijs keuzes te maken voor een aanvullend onderwijsaanbod.

De middelen zijn onder andere ingezet voor de uitbreiding van het programma Waadzinnig. Daarnaast is ingezet op natuur- en milieueducatie en loopt er een pilot gebiedsteam op school.

  • We financieren het project Maatschappelijke Diensttijd waarmee wordt ingezet op de verbinding tussen basis- en voortgezet onderwijs en de lokale arbeidsmarkt .

Er ligt er een intentieovereenkomst waarin de samenwerking tussen MDT, Connexa en het voorgezet onderwijs verder is uitgewerkt. Geconstateerd is dat leerlingen op het VO nog niet altijd bekend zijn met MDT. Daarom wordt op VO-scholen ingezet op het vergroten van de naamsbekendheid.

  • Het Friesland College verzorgt in opdracht van de gemeente opleidingen op het gebied van alfabetisering, Nederlands als tweede taal en voor de training van vrijwilligers en taal-coördinatoren van de beide DigiTaalHuizen in Franeker en Sint Annaparochie.

Beide locaties van het DigiTaalhuis in Waadhoeke worden goed bezocht. Het Friesland College is inmiddels gefuseerd met ROC Friese Poort en heeft een nieuwe naam: Firda.

  • We gaan het pilotproject met It Twalûk en De Bolder evalueren. Doel van de aanpak is om meer leerlingen uit de buurt van Franeker een passend aanbod te geven en inclusiever onderwijs na te streven. Daarbij onderzoeken we de mogelijkheden van het breder uitzetten van deze methode binnen onze gemeente

De pilot is afgerond. De uitkomst is dat er intensief samengewerkt wordt door It Twalûk en De Bolder (onder de naam Grutsk) om zoveel mogelijk leerlingen een passende plek te bieden. Ook in andere plaatsen zijn scholen bezig om tot een inclusiever aanbod te komen. Het initiatief hiervoor ligt bij de scholen.

  • We werken de resultaatafspraken VVE voor de vroegschoolse educatie met het primair onderwijs verder uit, waarmee er een ononderbroken leerlijn komt binnen de VVE.

De resultaatafspraken zijn besproken in de werkgroep VVE. Er is met elkaar gesproken over hoe deze het beste kunnen worden uitgevoerd. Daarnaast monitoren we de resultaatafspraken. Er vindt een warme overdracht plaats van de voorschool naar de vroegschoolse educatie, waarmee de doorlopende leerlijn is geborgd.

  • We zorgen ervoor dat de peuters op het AZC een educatief aanbod krijgen met een erkend VVE-programma en we versterken de ouderbetrokkenheid, mede door de inzet van de bibliotheek.

Op het AZC is een peuteropvang aanwezig: Tutti Frutti. Zij werken met een erkend VVE programma.

  • We bekostigen binnen het onderwijsachterstandenbeleid extra NT2 deskundigheid bij het basisonderwijs ter aanvulling op de bekostiging van de schakelklassen op het AZC.

Met ingang van 2024 krijgt NT2 de Toverbal subsidie van de gemeente om toe te werken naar een expertisecentrum. Dit zorgt er voor dat de Toverbal niet alleen verantwoordelijk is voor het geven van het NT2 onderwijs, maar ook een breder nazorg traject kan verzorgen.

  • We zetten op lokaal niveau extra middelen in voor de toeleiding en het bereik van de doelgroep en op de taalontwikkeling en ouderbetrokkenheid. Dit in samenwerking met de kinderopvang, scholen, JGZ, bibliotheek, gebiedsteams en andere betrokken instellingen.

Er is extra subsidie verleend aan de JGZ voor meer inzet bij de toeleiding en het bereiken van alle
peuters en het bereik van de doelgroepkinderen. Er is intensief overleg met de JGZ.

  • We stimuleren het gebruik van het Frysk, Bildts en Franekers in het basisonderwijs door het subsidiëren van taalactiviteiten binnen het cultuureducatieprogramma Waadzinnig.

Meertaligheid is een jaarlijks terugkerend thema binnen het programma van Waadzinnig. De uitvoering van de taalactiviteiten binnen dit thema wordt gesubsidieerd door de gemeente.

  • We onderzoeken de mogelijke uitbreiding van het cultuureducatieprogramma Waadzinnig naar het voortgezet onderwijs en het creëren van een doorlopende leerlijn.

Eind 2024 heeft een eerste verkennend overleg met voortgezet onderwijs, stuurgroep Waadzinnig en gemeente plaatsgevonden. Er wordt een werkgroep geformeerd die hier verder mee aan de slag gaat.  

  • We overleggen met onderwijs- en taalpartners om samen – ieder vanuit de eigen verantwoordelijkheid – de meertaligheid te stimuleren en te komen tot nieuwe taalinitiatieven en -activiteiten.

Dit is een continue proces met onze meertaligheidscoordinator als intermediair, vraagbaak en stimulator. In het laatst gehouden taalplatformoverleg stond het Taalplan Frysk 2023 centraal, waarbij naast de stand van zaken ook gesproken is over wat de taalpartners en gemeente hierin kunnen betekenen.  

  • We subsidiëren scholen die gebruik willen maken van het programma de Bibliotheek op school (dBos).

Vanuit de reguliere subsidie aan de Bibliotheken Noord Fryslân wordt ook dBos bekostigd. Op bijna alle basisscholen wordt het programma aangeboden. Zij kunnen hierin zelf een keuze maken, aangezien ook een eigen bedrage per leerling betaald moet worden.

  • We stimuleren meertalig aanbod door het leesbevorderingsprogramma Boekstart in de kinderopvang te subsidiëren.

Vanuit de OAB middelen wordt er een subsidie verstrekt aan de Bibliotheken Noord Fryslân om onder andere Boekstart aan te bieden in de kinderopvang. Alle kinderopvangorganisaties die een VVE aanbod hebben werken ook met Boekstart. Meertaligheid is onderdeel van ons beleid.

  • We zetten verder in op het O3-concept op het voortgezet onderwijs door het programma 'Leren en werken in je eigen regio' op het VMBO te financieren.

We verstrekken een structurele subsidie voor dit programma.

  • We onderzoeken in hoeverre het onderwijsprogramma 'Leren en werken in je eigen regio' met middelen uit de regiodeal kan worden uitgebreid voor andere scholieren, herintreders, zij-instromers en nieuwkomers op de arbeidsmarkt.

Het onderwerp 'leren en werken in je eigen regio' is opgenomen in programmalijn 1A van de regiodeal.

Lasten

(bedragen x € 1.000)
Begroot € 7.439
Gerealiseerd € 7.840
Afwijking € -401
Deze pagina is gebouwd op 05/21/2025 15:16:12 met de export van 05/21/2025 10:40:17