- We maken een eenduidige ordening en inrichting van wegen. De grootste knelpunten zijn in de Mobiliteitsvisie benoemd en geprioriteerd.
Bij herinrichting en onderhoud zorgen we er voor dat de inrichting zo veel mogelijk voldoet aan de uitgangspunten uit het handboek van het CROW. Zo krijgen we niet alleen gemeentelijk, maar ook landelijk een eenduidige en dus herkenbare inrichting van wegen.
- We zorgen dat er veilig binnen en buiten de bebouwde kom gefietst kan worden. Zo realiseren we een fietspad tussen Winsum naar Hatsum, treffen we enkele maatregelen op het tracé Leeuwarden-Franeker, onderzoeken we de situatie in en rond Berltsum en verwijderen we paaltjes op fietspaden.
De veiligheid van de fietser heeft de hoogste prioriteit gekregen in de Mobiliteitsvisie. In Hatsum zijn de werkzaamheden gestart. Ook met het onderzoek naar de verkeerssituatie in Berltsum is gestart. Verder zijn veel paaltjes inmiddels verdwenen.
- Op de locatie van de niet actief beveiligde overgang (NABO) bij Deinum realiseert Pro Rail in nauwe samenwerking met provincie en gemeente een tunnel.
Er is gestart met de bouw van de tunnel. Begin juni 2025 wordt deze geplaatst en na de zomer kan deze worden gebruikt.
- We gaan in gesprek met scholen om de locatie om de school te verbeteren en dit te combineren met voorlichting.
Bij scholen waar problemen zijn met het verkeer werken we samen met de school om tot oplossingen te komen. Actueel zijn de trajecten in Menaam, Minnertsga, Sint Annaparochie en Berltsum.
- We geven verkeerseducatie, doen aan gedragsbeïnvloeding en handhaven daar waar nodig.
Doorlopend plaatsen we snelheidsdisplays. Daarnaast doen we de 'weer naar school' campagne, moddercampagne en organiseren we tochten onder de vlag van 'Doortrappen'. Hierbij is een nauwe samenwerking met Veilig Verkeer Nederland.
- We maken aantrekkelijkere fietsvoorzieningen/- netwerk
We zorgen voor kwalitatieve verbindingen zonder obstakels. Door zowel het oplossen van kleine knelpunten (fietspaaltjes) al de realisatie van nieuwe verbindingen (Winsum-Hatsum).
- We overleggen met de provincie over de kwaliteit en het behoud van het openbaar vervoer
Periodiek zijn we met de provincie in overleg over het optimaliseren van het openbaar vervoer netwerk. De nieuwe busconcessie is eind 2024 ingegaan. De verwachting is dat het platteland hiermee beter wordt bediend.
- We werken samen met de provincie aan de voorbereidingen voor de verbreding van de bocht van het Van Harinxmakanaal
Het verbreden van de bocht van het Van Harinxmakanaal is een initiatief van de provincie. Omdat dit impact heeft op de kade en de bedrijven op de Prins Hendrikkade werken we hierin nauw samen. Er is gewerkt aan het stedenbouwkundig plan en het Omgevingsplan.
- We plegen groot onderhoud aan de haven in Ried (damwand en hekkelen)
De werkzaamheden zijn afgerond.
- We starten voorlichtings- en gedragscampagnes zoals de 'moddercampagne', 'wij gaan weer naar school' en zijn actief deelnemer van het project 'Doortrappen'.
Deze genoemde acties zijn uitgevoerd. We doen regelmatig (mee aan) campagnes om weggebruikers bewust te maken van bepaald (ongewenst) gedrag. Dit deels met eigen materiaal zoals de snelheidsdisplays, maar ook deels in nauwe samenwerking met Veilig Verkeer Nederland.
- Via het verruimd werkbudget pakken we - in nauw overleg met betrokkenen - eenvoudige problemen en wensen op
Per jaar krijgen we ongeveer 300 meldingen binnen van onveilige verkeerssituaties. Met dit verruimde werkbudget kunnen we deze onveilige verkeerssituaties aanpakken. Dit varieert van het plaatsen van bebording, het (tijdelijk) plaatsen van bloembakken, tot het aanpassen van een kruising of het verleggen van een weg.
- We plaatsen laadpalen
Hoewel het project in de uitvoering de nodige strubbelingen kent zijn er inmiddels tientallen extra laadplaatsen gerealiseerd. Een actueel beeld kan worden gekregen via https://www.oplaadpalen.nl/ .
- We overleggen met de provincie over de kwaliteit en het behoud van het openbaar vervoer
Periodiek zijn we met de provincie in overleg over het optimaliseren van het openbaar vervoer netwerk. De nieuwe busconcessie is eind 2024 ingegaan. De verwachting is dat het platteland hiermee beter wordt bediend.
- Vanuit een positieve grondhouding kijken we naar nieuwe ontwikkelingen rondom duurzame mobiliteit.
Duurzame mobiliteit zoals deelvoertuigen e.d. schaffen wij als gemeente zelf niet aan. We stimuleren wel initiatieven vanuit de samenleving en hebben gesprekken gevoerd over een transferium in de hoek 'Marsum-Leeuwarden'.